Excelentnosť je hanba, priemernosť akceptovateľná a podpriemernosť oceňovaná
Je to tak, každý z Vás to predsa vie. Štrnásťročný chlapec, ktorý si zapáli pred školou je predsa odvážny frajer, navyše keď ho raz chytili, prišiel z riaditeľne ešte viac vysmiaty ako predtým.
Škola sa tvári, že sa nič nedeje, chce mať budúci rok dostatok prvákov.
V spolužiakoch vzbudil obdiv, bol odvážny, prekročil pravidlá, zmákol riaditeľňu a vôbec nič sa mu nestalo. Navyše na ňho na chodbách ukazujú prstom, wáááu, je slávny, fakt!
Učiteľky toho majú pokrk, v každej triede sa takí nájdu a kto bude teraz riešiť jednotlivca?
Rodičia doma mávnu rukou, je predsa v puberte, skúša nové veci, to zaručene neznamená, že je to zlý človek.
Chyba!
Škola
Cieľ: ututlať chyby, udržať si dobré meno a peniaze
Vedenie ani netuší, čo sa deje. Ak tuší, dianie sa snaží zatajiť. Čo by si mysleli všetci tí rodičia, keby vedeli, čo deti druhých- a tým pádom zrejme aj ich deti robia?
Snažme sa teda tváriť dobre, z peňazí, ktoré sme dostali z eurofondov kúpme pomôcky, ktoré však budú deti vidieť iba cez okná do školy. Dostať sa k nim? V žiadnom prípade, veď by to tí chrapúni porozbíjali. Tieto pomôcky odfotíme, nadšene zverejníme na internete a budeme Vám hovoriť, ako sa tu tie deti majú dobre a koľko sa tu toho naučia!
Zrekonštruujme školu, bude dobre vyzerať. WCká sú predsa v katastrofálnom stave. Spravme to však iba na prízemí, ostatné 3 poschodia školy z toho vynechajme, bolo by to veľa peňazí.
Kedže majú učitelia malé platy, veľmi sa netrhajú o tieto pracovné pozície. Skúsme si teda udržať to, čo máme. To vôbec nevadí, že angličtinár si sem tam vypije a namiesto riadnej hodiny deti usadí za počítače, internet je predsa celý pokrytý angličtinou. Super hodiny angličtiny na počítačoch, áno, aj tým sa môžme chváliť.
Učitelia
Cieľ: prežiť
Malý plat, veľa psychicky náročnej roboty. Fakt nechápem, prečo to vlastne robia. Možno ich to bavilo, kedysi. Väčšinu to však zlomilo a vyhoreli.
Ranná predstava toho, čo sa bude diať v škole nie je nič príjemné. Kopa žiakov, ktorí su nie len že nepripravení, ale ani pozor nedávajú. Ich cieľom je vytočiť učiteľa, zabaviť sa a čo najskôr vypadnúť.
Chudáci učitelia, čo s tým už len oni môžu spraviť, však?
Prosím Vás, a viete Vy, že existujú aj takí, na ktorých hodiny sa tí drzáni tešia, počúvajú, zapájajú sa a dosahujú veľmi dobré výsledky bez toho, aby sa doma bifľovali nad knihami? To sú páni učitelia, takí by mali učiť!
Toto však nie je bez námahy, to nie sú nadľudia, ktorí sa narodili s veľkým talentom a preto je ich tak málo. To sú ľudia, ktorí veľa premýšľajú nad kompozíciou ich hodiny, dávajú možnosť žiakom vyjadriť svoj názor. Hodina už viac nie je monológom učiteľa, ale diskusiou. Učia tieto deti romýšľať i na predmetoch kde sa zo strany žiakov žiadna logika neočakáva. Po hodine dejepisu neostáva kopa rokov napísaných v zošite. Po hodine dejepisu ostáva silný pocit a názor na Hitlera, ktorý si vie žiak dokonale obhájiť.
Rodičia
Cieľ: mať čo najmúdrejšie dieťa, ktoré sa čo najskôr osamostatní
A tento cieľ je úplne v poriadku, naozaj! Čo nie je v poriadku je cesta, akou sa to deje. Dieťaťu sa odmalička tlačí názor, že robota je preto robotou, pretože tam ľudia chodiť musia. Z tohoto celkom logicky vyplýva, že sa dieťa snaží hľadať to najmenšie zlo. Pretože ešte raz, zo slova musím rozumiem, že aj keď nechcem, tak to robím. Kto si pod musím predstaví robím to rád? Nikto!
A preto čudovať sa, prečo deti nemajú záujmy nie je vôbec na mieste. Deti nemajú záujmy, lebo ani ich rodičia nemajú záujmy. Koľko rodičov má vo voľnom čase koníček? Koľko rodičov príde z práce s úsmevom, pretože robia to, čo ich baví? Koľko detí chce naozaj pracovať, keď vidia, akí sú ich rodičia v práci nešťastní?
Deti
Cieľ: utiecť z kolobehu nešťastných dospelých
Nie, nie sú v tom nevinne ako sa zdá. Máme tu predsa deti, ktoré su aj napriek tomuto všetkému úspešné. Ktoré sa vyhrabali z tej najhoršej životnej situácie samy a usmievajú sa. Je to však lotéria, v ktorej nevyhrá každý. Stretli inšpiráciu, v niekom, kto je pre nich naozaj hodný nasledovania- takými by mali byť učitelia. Mali by im ukázať, že byť v niečom dobrý nie je hanba. Že práca neznamená utrpenie.