Referát vs. prezentácia
Referát na papieri je zlý, pretože je čítaný, monotónny, bez obrázkov a dá sa ľahko skopírovať.
Prezentácia je super, lebo je tam veľa obrázkov a stiahnuť si cudziu prezentáciu je hlúposť, lebo by žiak nevedel čo pri ktorom slide-e povedať.
No ale to nie sú vlastnosti daných spôsobov, toto sú vlastnosti ľudí, ktorí tie informácie odovzdávajú!
Aj na referát si viem vytlačiť obrázky.
Aj na prezentáciu si viem nacápať kopu textu.
Humanitné vedy digitalizáciu nepotrebujú
Do prezentácie z dejepisu nemôžete dať fakticky nič, čo by prispelo k vašej výučbe. Ba horšie, prezentácia z dejepisu vás dá do vitrínky, okolo ktorej študenti prejdú bez toho, aby si aspoň raz všimli čo v nej je. Prezentácia z dejepisu je dobrá, ak posledných 10 minút z hodiny chcete ukázať na fotkách ako poliaci trpeli počas okupácie a neviete ako sa dáva full screen vo photo vieweri.
Ak spravíte prezentáciu na dejepis, tak:
-buď je plná textu (i keď v odrážkach, ale verte, že na láske k dejepisu mi ten počet rokov, ktoré tam vidím nepridá a ani mi to s ničím nepomohlo, kedže poznámky si nepíšem, pretože som zvyknutá, že si celý dej pamätám z hodiny vďaka neskutočne super výkladu učiteľky)
-alebo je plná fotiek, ktoré predsa aj tak môžem priniesť vytlačené a nechať kolovať L
Humanitné vedy potrebujú oveľa viac kontakt s učiteľom.
Prezentácie potrebujú vedy, kde je čo vysvetlovať, kde obrázky nemôžete dať kolovať s tým, že žiak pochopí, čo tam je. Tu je vizuálna stránka porovnateľne dôležitá s potrebou kontaktu s učiteľom.
Digitalizácia nie je zlá, jej využitie je zlé
Úlohou digitalizácie nie je presadzovať interaktivitu za každú cenu všade a ani pripútať učiteľa na stoličku, aby dočiahol na klávesnicu a videl, čo má na slide (áno, toto sa deje tiež), jej úlohou je použiť ju tam, kde mi pomôže lepšie vysvetliť a podať informáciu.
Nepchajte ju všade.